Jaar top 10

Beste films van 2016

1. TONI ERDMANN – Maren Adetonierdmann
De beste film van het jaar is een Duitse komedie, wie had dat ooit gedacht? Maar een komedie is het niet alleen, want ik heb bij deze film zowel gehuild van het lachen als simpelweg gehuild. Het is een unieke film, die met ingetogen acteerwerk, absurdistische situaties, pijnlijk realisme, droge humor en een Bulgaars harig kostuum een wonderschoon verhaal verteld over de relatie tussen een vader en dochter en over het vinden van geluk in een verharde wereld.

2. LA LA LAND – Damien Chazelle
En op nummer twee een musical? Wat is er met me aan de hand? Eerlijk toegegeven, bij de eerste scène – een klassiek musical- en dansnummer waar de hoofdrollen (Emma Stone en Ryan Gosling) nog niet in voorkomen – heb ik overwegen de bioscoopzaal te verlaten. Maar blijven zitten loonde; LA LA LAND is een prachtig en – in al haar alledaagsheid – hartverscheurend liefdesverhaal tegen de achtergrond van de – schijnbare? – glitter en glamour van Hollywood. De film is daarbij ook nog een ode aan de Hollywoodmusical en film van weleer en breekt en passant ook nog eens een lans voor de bioscoopbeleving. Here’s to the ones who dream, Foolish as they may seem, Here’s to the hearts that ache, Here’s to the mess we make.

3. NOCTURNAL ANIMALS – Tom Ford
Mijn verwachtingen waren hoog bij regisseur Tom Ford (van het grandioze A SINGLE MAN) en hij heeft het wonderbaarlijk waar weten te maken met NOCTURNAL ANIMALS. Het is een heel ander soort film aan de ene kant, want veel gewelddadiger en minder subtiel, maar aan de andere kant heel erg hetzelfde, met dezelfde prachtige aankleding van zowel personages (let vooral op de jurken gedragen door Amy Adams) als decor en hetzelfde prettige en soms vervreemdende tempo. De film vertelt over het nemen van wraak en speelt op een mooie manier met verwachtingen.

4. ANOMALISA – Duke Johnson & Charlie Kaufman
ANOMALISA is een poppenanimatiefilm – wat sowieso heel interessant is – maar gebruikt die vorm ook om een inhoudelijk punt te maken, namelijk over de verstoorde blik op de wereld van de hoofdpersoon. Dat had met een live action film niet gekund en het versterkt elkaar prachtig. De film laat je de hoofdpersoon tegelijk verafschuwen als begrijpen – wat typerend is voor Charlie Kaufman – en is daarmee een fascinerende en melancholieke beschouwing van de mens als massa.

5. THE RED TURTLE – Michael Dudok de Wit
Een meditatieve ervaring; beter kan je THE RED TURTLE niet beschrijven. In de animatiefilm – een samenwerking van Nederlands grootmeester Michael Dudok de Wit (van de korte film Father & Daughter) met Japans animatiestudio Gibli – wordt niet gesproken en er zijn slechts muziek en natuurgeluiden te horen. De film neemt je mee op een fantasievol avontuur over een grote schildpad en wiegt je zacht op de golven van het water rond het onbewoonde eiland waar zij leeft. Begrijpen hoeft niet, maar voor lang erover doorfantaseren is alle ruimte.

6. ROOM – Lenny Abrahamson
Iets heel anders; ROOM vertelt over de kleine kamer waar een vrouw en haar zoontje vastgehouden worden door een psychopaat. De film is heftig indrukwekkend door het bizar goede acteerwerk van zowel Brie Larson als de kleine Jacob Tremblay die haar zoon speelt. De valkuil om tranentrekkerig, belerend of melodramatisch te worden is groot bij een dergelijk verhaal, maar dit gebeurt in tegendeel en maakt daardoor juist zoveel indruk. Het is een grootse film over een klein verhaal over hoop en kracht.

7. DE KINDEREN VAN JUF KIET – Petra en Peter Latataster
De beste Nederlandse film van het jaar is een documentaire. Deze film van oudgedienden Lataster laat een juf zien die je iedereen op de wereld zou wensen; Kiet laat elk kind in zijn of haar waarde, maar is wel duidelijk en streng. Ze haalt hierdoor het beste in elk kind naar boven. Het is een prachtig treffend beeld van de schrijnende situatie van kind zijn en je bevinden in een land waar je taal en cultuur niet kent, en van traumatische herinneringen in een klein kinderhoofd.

8. CAPTAIN FANTASTIC – Matt Ross
Viggo Mortenson is de fantastische kapitein van een grote kinderschare die in de natuur leeft, wars van alles uit het moderne leven, levend van de natuur en volgens de regels van de natuur. Totdat een sterfgeval hen toch bij dat moderne leven brengt, wat grappige maar vooral ook mooie situaties oplevert waar vragen worden gesteld over hoever idealisme je kan brengen en wat je eigenlijk écht gelukkig maakt op de wereld.

9. SPOTLIGHT – Tom McCarthy
De oscarwinnaar van vorig jaar is een meeslepende vertelling over onderzoeksjournalistiek, de gedrevenheid van de journalisten en de gruwelijkheden die zij aan het licht brengen. De film laat een sterk staaltje acteerwerk zien, wat op zichzelf een genot is om naar te kijken. Maar de film steekt ook nog een prachtig in elkaar zonder belerend of vingerwijzend te worden. Zeer terechte Oscarwinnaar (en gelukkig niet The Revenant! Ik zeg verder niks).

10. SONITA & AS I OPEN MY EYES – Rokhsareh Ghaemmaghami & Leyla Bouzid
Twee films over krachtige meisjes in een wereld die geen krachtige meisjes duldt, sluiten de lijst af. Beide films maakten een diepe indruk op me, maar verdienen het misschien niet om op één hoop gegooid te worden. SONITA is een documentaire die begon als portret van een uitgehuwelijkt Afghaans meisje in Iran, maar die ontaardt in een soort redding van een talentvolle muzikante. Intrigerend en hoopvol. AS I OPEN MY EYES is een speelfilm en vertelt over een meisje dat liever muziek maakt dan voldoen aan de wetten en tradities van Tunesië. Een stuk moderner land, maar alsnog een samenleving waar je niet hardop mag zeggen – of zingen – wat je wilt. Hulde aan deze beide dames die al muziekmakend een beetje vrijheid voor zichzelf opeisen en hulde aan de makers die dat prachtig in beeld brachten.

Eervolle vermelding voor:
WATERBOYS van Robert Jan Westdijk ; beste Nederlandse speelfilm van het jaar! Mooi ogenschijnlijk los acteer- en regiewerk zorgt voor een heerlijke film waar je breed glimlachend vandaan komt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*