Beste films van 2014

1. BOYHOOD | regie: Richard Linklater

Richard Linklater filmde 12 jaar lang dezelfde acteurs, waardoor je opgroeien nog nooit zo letterlijk voor je neus zag gebeuren. Het is een pijnlijk herkenbaar, confronterend, intiem en hoopvol portret van Het Leven. Wonderschoon en uniek en met een fantastische soundtrack.

2. NEBRASKA | regie: Alexander Payne

Alexander Payne maakt doorgaans plezierige intelligente komedie/dramas (SIDEWAYS, ABOUT SCHMIDT, THE DESCENDANTS), maar met NEBRASKA heeft hij zichzelf overtroffen. Deze prachtig geschoten zwart-wit film is heerlijk droogkomisch en vertelt tegelijk over serieuze thema’s, zoals de uitzichtloosheid van sommige Amerikaanse streken en de liefde van een zoon voor een lastige vader – geweldig geacteerd door Bruce Dern en Will Forte.

3. THE SELFISH GIANT | regie: Clio Barnard

Een grote verassing tijdens het Internationaal Film Festival Assen (heel leuk festival!), deze schokkende film over twee vriendjes uit een Britse achterstandswijk die hopen wat bij te verdienen door voor een manipulatieve schroothandelaar te gaan werken. Een heftig indrukwekkende, origineel vertelde film van een bewonderingswaardige debuterende filmmaakster.

4. 12 YEARS A SLAVE | regie: Steve McQueen

Steve McQueen (SHAME, HUNGER) is er één om in de gaten te houden, want zijn films zijn met ongelooflijke aandacht en gelaagdheid gemaakt. Soms zou ik willen dat ik nog filmwetenschap studeerde, want dan zou ik een opdracht aan één van zijn films kunnen wijden. Het was dan ook geen verassing dat deze film de Oscar won voor beste film, een film die zoals nog niet eerder vertelt over het slavernijverleden van Amerika. Niet voor mensen met een zwak gestel, want met heftige verontrustende maar ook bloedmooie scènes.

5. AANMODDERFAKKER | regie: Michiel ten Horn

Ik hou van Michiel ten Horn. Zijn ONTMAAGDING VAN EVA VAN END was geniaal en AANMODDERFAKKER is opnieuw briljant. Hij heeft samen met zijn vaste scenariste Anne Barnhoorn een bijzondere stijl die niet alleen in scherpzinnige dialogen en verstilde acteerstijlen tot uiting komt, maar zelfs tot in de kostuums, sets, inrichtingen, kadreringen en muziekkeuze’s, tot in de puntjes. Het levert een ultiem grappige film op met een verontrustende onderliggende waarheid: de 30 passeren (lees: volwassen worden) is geen pretje. Voor aanmodderfakkers dan natuurlijk. Voor mannen dus vooral. Niet voor mij natuurlijk. :-)

6. DORSVLOER VOL CONFETTI | regie: Tallulah Hazekamp Schwab

Het prachtige DORSVLOER VOL CONFETTI vertelt bijzonder genoeg over opgroeien in een streng gelovig dorp op een aanstekelijk hoopvolle en vrolijke manier. Het suizen van de wind door de bomen langs de sloten deed me denken aan toen ik klein was en de nieuwsgierigheid van de hoofdpersoon naar andere werelden werkt inspirerend. Geweldig geacteerd en geschoten, een film die meer bekeken verdient te worden dan tot nu toe is gedaan.

7. THE GRAND BUDAPEST HOTEL | regie: Wes Anderson

Zoals Michiel ten Horn zijn filmstijl tot in de puntjes verzorgd op z’n ultra-Nederlands, zo doet Wes Anderson dat al jaren subliem in Hollywood (MOONRISE KINGDOM, FANTASTIC MR. FOX, THE DARJEELING LIMITED) en hij wordt er steeds beter in. In THE GRAND BUDAPEST HOTEL kan je je heerlijk laten onderdompelen in Anderson-land met foute snorretjes, duizenden zachtroze bonbondoosjes, schilderachtige vergezichten, veel melancholie en een fijn schmierende top-cast.

8. ENEMY | regie: Denis Villeneuve

ENEMY zag ik helemaal in mijn eentje in een verlaten Springhaver, tijdens één van de WK wedstrijden. En tijdens het kijken prees ik mezelf ultiem gelukkig dat ik deze prachtige film zag en niet stond mee te hossen met die onbegrijpelijke nationale idioterie buiten op straat (chargeren is een hobby ;-)). ENEMY is een intrigerende breinbreker over een dubbelganger, geweldig gespeeld door Jake Gyllenhaal. De vele metaforen en subtiele hints over de werkelijke toedracht van de dubbelganger zorgen ervoor dat je over deze film nog dagen nadenkt.

9. LOCKE | regie: Steven Knight

Een film over één autorit klinkt niet vreselijk interessant, maar dat is LOCKE zeker wel. Niet in de laatste plaats vanwege het grandioze acteerwerk van Mr. Tom Hardy. Het enige wat je ziet in deze film is hem achter het stuur, telefonerend en pratend in zichzelf, rijdend over nachtelijke saaie Britse snelwegen. Omdat je een krappe ruimte met hem deelt, is de film zeer intiem en raak je al snel verstrikt in zijn psychologische achtbaan. Verbluffend.

10. PHILOMENA | regie: Stephen Frears

Last but not least, de meest fijne feelgood film van het jaar, PHILOMENA, ondanks het heftige verhaal over de brute scheiding van moeder en ‘bastaard’-zoon in streng katholiek Ierland van de jaren ’50. Jaren later gaat de moeder – een geweldige Judi Dench – op zoek naar haar zoon onder begeleiding van een journalist – een briljante Steve Coogan. De chemie tussen beide acteurs en het hartverscheurende verhaal maken dit een enorme aanrader van een film.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>