Jaar top 10

Beste films van 2012

Als je een jaar als 2012 moet doormaken, dan maar met veel films. En series niet te vergeten. Grote aantallen afleveringen van meerdere seizoenen van onder andere The Killing (Forbrydelsen), Downton Abbey, Penoza, Breaking Bad, Mad Men en New Girl zorgden ervoor dat ik dit jaar slechts 149 films zag. Ik kan de statistisch verantwoorde constatering doen dat dit 2,8 films per week zijn en dat dit 0,2 keer minder is dan mijn algemene gemiddelde! Maar helemaal niet erg, mooie series zijn op zijn minst even vermakelijk als mooie films. Alhoewel de bioscoop natuurlijk de allerbeste manier is om van dit alles te genieten, en dat kan niet met series. Gelukkig kan ik ook constateren dat ik in 2012 bovengemiddeld veel films in de bioscoop zag, wel 66. Verder noemenswaardig is dat 2012 het einde markeert van een tijdperk, namelijk die van de videotheek. Althans, die van mij tegenover. En dat betekende voor mij, als laatste der Mohicanen der legaal filmkijkers, dat ik moest overstappen op Video on Demand en Film1. Ook in de bioscopen werd zo’n tijdperk afgesloten en overgestapt op digitaal. Is het iemand opgevallen? Vast niet. Misschien aan de pauzes? Tegenwoordig wordt je wreed, zonder enige voorbereiding, uit een film geslingerd, het liefst halverwege een zi.. Pauze!

Zo en dan nu mijn top 10! Nee wacht, laat ik de lezer vermoeien met meer nutteloze statistische feitjes. Van de 66 films die ik zag in de bioscoop, zag ik er 31 op festivals! Op het IFFR, het International Film Festival Assen (jawel), het Latin American Film Festival, IDFA, natuurlijk het Nederlandse Film Festival, Pluk de Nacht openlucht film festival en de Amsterdam Film Week. Op die laatste zag ik de documentaire SIDE BY SIDE, over digitaal filmmaken. Erg interessant en helemaal passend bij deze tijd. Nederlandse films zag ik ook veel; naast de 18 vertoningen op het NFF nog eens 9 in de bioscoop en 11 thuis, zowel oude als nieuwe. Minder trots moet ik opmerken dat de twee films op het LAFF de enige niet-Europese/niet-Amerikaanse films zijn die ik zag in 2012. Schandalig. Veel te eentonig. Daar gaan we dit jaar verandering in brengen. Op naar een nieuw jaar. Een topjaar. Vast.

1. KAUWBOY | regie: Boudewijn Koole
De top 10 wordt aangevoerd door een Nederlandse film. En wat voor één. Werkelijk beeldschoon deze film over een jongen zonder moeder en met een jonge kauw. Een verhaal over rouw, heel puur verteld. Precies wat ik nodig had. Met geweldige, ontroerende acteerprestaties van zowel de jongen als zijn vader; Loek Peters. Super acteur. Houd hem in de gaten.
2. BEASTS OF THE SOUTHERN WILD | regie: Benh Zeitlin
Dit zeer bijzondere speelfilmdebuut dat al prijzen won en nu ook voor een aantal Oscars is genomineerd, is sprookjesachtig, maar tegelijk rauw realistisch. De film vertelt vanuit het oogpunt van een klein meisje over een naderende overstroming die haar dorp weg zal vagen. Een fantastische, unieke film over het einde van de wereld, over kind-zijn, over Amerikaanse politiek, over overleven en over grote wilde beesten.
3. THE BROKEN CIRCLE BREAKDOWN | regie: Felix van Groeningen
Een heftige, indringende film over hoe een stel verliefd wordt en later hun kind verliest aan kanker. Met de allerbeste soundtrack van 2012: bluegrass, zelf gezongen door de hoofdrolspelers. Geweldig gefilmd, met details die je bijblijven, zoals haar tatoeages, de veranda, de kippen. Deze Vlaamse film is zachter, subtieler, dan zijn eerdere film DE HELAASHEID DER DINGEN, een even geweldige vertelling. Om jaloers van te worden.
4. MOONRISE KINGDOM | regie: Wes Anderson
Wes Anderson’s beste film tot nu toe gaat over twee verliefde tieners op een gefantaseerd eiland in een ongedefinieerde tijd. En dan nog iets met scouting, vuurtorens, boeken, muziekinstrumenten en Bruce Willis. Jawel! De cast geniet zichtbaar van de bizarre verhaallijnen, decors en karakters. Tip: blijf vooral kijken (en luisteren) tijdens de aftiteling.
5. DE MARATHON | regie: Diederik Koopal
Nog een Nederlandse film in mijn top 10, deze geheel onverwacht heel erg grappige en tegelijk zeer ontroerende film. Een groepje Rotterdammers in hart en nieren besluiten mee te doen aan de marathon om hun garage financieel te redden. Dat had heel plat en flauw kunnen uitpakken, maar is verassend goed verteld, mooi gefilmd, goed geacteerd, hilarisch en diepgaand.
6. JAGTEN (en EN KONGELIG AFFAERE) | regie: Thomas Vinterberg (en Nikolaj Arcel)
Deze gedeelde 6e plek is om de geweldige Deense acteur Mads Mikkelsen te eren, die beide films geheel draagt. Dit is vooral het geval bij het historisch romantische drama A ROYAL AFFAIR, zoals de film in het Engels heet, die naast zijn intense spel helaas niet zo indrukwekkend is. Het bijna documentair-realistisch vertelde JAGTEN is daarentegen zeer heftig en blijft nog lang na-ebben, dit helaas in het echt voorkomende verhaal over een leraar die onterecht wordt beschuldigt van ontucht met één van zijn leerlingen. Niet voor tere zielen.
7. INTOUCHABLES | regie: Olivier Nakache en Eric Toledano
Het is bijna clichee om deze film in je top 10 te noemen, maar ik kan er niet om heen. Zo’n hartverwarmende film had ik lang niet gezien. Het is bewonderingswaardig hoe een film gemaakt kan worden die werkelijk door vrijwel iedereen gewaardeerd kan worden. Het werd dan ook de beste bezochte Franse film ooit in Nederland. Dat vind ik toch wel een welverdiende prestatie tussen al het animatie en superheldengeweld in de bioscoop. Is het nog nodig te zeggen dat deze film vertelt over een verlamde man en zijn bij toeval aangestelde energieke assistent?
8. SHAME | regie: Steve McQueen
Mag ik even copy-paste een Volkskrant recensies doen? Asjeblieft: www.volkskrant.nl. Michael Fassbender acteert briljant als seksverslaafde Newyorker in een film vol intense, bijna geschilderde beelden van de stad. Een heftig, bijzonder en minimaal verhaal over hoe moeilijk leven kan zijn.
9. SKYFALL | regie: Sam Mendes
Eén van mijn favoriete regisseurs (ook AMERICAN BEAUTY, REVOLUTIONARY ROAD) waagt zich aan James Bond en dat pakt fantastisch uit. SKYFALL is in de bioscoop film kijken op z’n best en daarom moest deze film ook in mijn top 10 staan. Misschien alleen al vanwege het geweldige nummer van Adele die samen met een spectaculaire achtervolging voor weer een weergaloze openingssequentie zorgde.
10. DE VERBORGEN MAN | regie: Emma Westerman
Deze documentaire zonder bioscoop-release zag ik twee keer in de bioscoop. Mijn werk heeft zo zijn voordelen! Deze film heeft dan ook alles met de Nederlandse filmsector te maken en dan vooral met de digitalisering zoals ik die hierboven beschreef. De documentaire volgt twee operateurs tijdens de overgang van analoog naar digitaal in de projectiecabine. Een waardig portret van bijzondere personen en een perfect document om afscheid te nemen van een tijdperk. Een aanrader voor iedereen die meer wil weten over hoe films eigenlijk op het doek belanden en voor iedere liefhebber om een traantje weg te pinken (van het huilen of het lachen!) bij de herkenbare situaties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*